Skip to main content

Trots konjunkturläget i spåren av coronakrisen går Optronic mot strömmen med högtryck i produktionen.
Optronic har rekryterat på säljavdelningen, förstärkt utvecklingssidan med senior kapacitet och även utökat bemanningen på tillverkningsenheten för att klara den ökade efterfrågan.

– Det känns väldigt bra och är ett bevis på att vårt erbjudande ligger helt rätt, säger sälj- och marknadschefen Mikael Westergren.

Coronapandemins ekonomiska effekter har haft stor inverkan på många branscher och företag men Optronic med huvudkontoret i Skellefteå och filial i Stockholm har tvärtemot upplevt ett starkt första halvår.

– Vi ska ha stor respekt för det rådande läget, det är utmanande tider och vi har jobbat hårt för att kunna hantera den uppkomna situationen men framförallt så är det ett tecken på att vi jobbat rätt över tid. Optronic har under sina 40 år upplevt flera konjunkturnedgångar och kriser men ändå kunnat vara den trygga partner vi vill vara för våra kunder. Vi har ett brett erbjudande och vi rör oss i en framtidsbransch, säger Mikael.

Vinner mark på nya områden

En styrka är att Optronic står på flera ben med kunder inom olika industriområden så som exempelvis automation, säkerhet, logistik, lantbruk, livsmedel och medicinteknik.

– Det är inte så att det har gått ner över alla branscher, vissa har kunnat löpa på medan andra till och med ökat och det har varit värdefullt för oss. Men vi har såklart också kunder som i pandemins begynnelse sköt fram sina prognoser när världsekonomin tvärbromsade och det är förståeligt, säger Mikael.

Erbjudandet till produktbolag består av utvecklingstjänster, prototyptillverkning, industrialisering och serietillverkning. Mikael ser att det finns en stor efterfrågan inom nya teknikområden där optronik vinner mark.

– Industrin med självkörande fordon eller förarstöd är ett exempel där teknikutvecklingen går framåt med hjälp av den teknik och kunnande som vi erbjuder. Även automation där man får bort komplicerade eller monotona moment i en produktion och ersätter med robotar är på stark frammarsch, säger Mikael.

”Kunderna gasar igen”

För att klara den ökade orderingången har Optronic anställt ytterligare personal till sin produktion och även förstärkt på utvecklingsavdelningen.

– Det känns helt rätt att rekrytera nyckelkompetens samtidigt som vi satsar på investeringar i form av ny utrustning och nya lokaler för att bredda vårt erbjudande ytterligare. Vi märker redan nu att våra befintliga kunder börjat gasa på igen och vissa till och med ökar jämfört med vad de hade sagt från början. Det är tecken som gör att det känns extra glädjande i dessa tider, säger Mikael.

I vintras tog Optronic beslutet att öppna säljkontor i Finland men på grund av corona och Finlands åtgärder för att hindra spridningen så har engagemanget blivit vilande. Nu har Finland lättat på restriktionerna och öppnat gränsen mot Sverige igen.

– Det är fortfarande en medveten satsning och en uttalad strategi att vi ska växa. Vi ser stora möjligheter i Finland men att bearbeta nya kunder har varit svårt, som alla kan förstå. Nu har vi en chans att presentera Optronics erbjudande på en spännande marknad, säger Mikael.

 

På bild: Mikael Westergren, Sälj- och marknadschef på Optronic.

Author Optronic

More posts by Optronic